Wat is Credit Management?

Definitie

Credit Management is een beheersfunctie gericht op het voortdurend optimaliseren van de inkomende geldstroom uit verschaft krediet tegen de laagst mogelijke uitvoeringskosten binnen een maatschappelijke context.

Toelichting

Het vakgebied Credit Management houdt zich bezig met beheers-vraagstukken rond het verstrekken van krediet.

Deze vraagstukken ontstaan bij alle organisaties die goederen of diensten leveren op rekening. Een organisatie die haar producten uitsluitend levert tegen betaling vooraf hoeft derhalve geen Credit Management functie in te richten.

De beheersfunctie betreft de opzet, inrichting en het functioneren van een organisatie-eenheid gericht op het managen van de risico’s rond het te verstrekken krediet. De eenheid beschikt over medewerkers, processen en systemen. De risico’s bestaan onder andere uit het onvermogen of de onwil van uw debiteur om het door u verschafte krediet op tijd terug te betalen. Daarnaast bestaan risico’s of beperkingen van organisatorische aard binnen uw organisatie die ertoe kunnen leiden dat niet het volledige verschafte krediet wordt geïncasseerd of onnodig hoge uitvoeringskosten worden gemaakt.

Het betreft een optimalisatievraagstuk omdat iedere gekozen beheersmaatregel zijn grens in toepasbaarheid vindt doordat voorbij die grens een ander wezenlijk belang wordt geschaad.

Een voorbeeld hiervan is de toepassing van een kredietwaardigheidsbeoordeling. Het is doorgaans verstandig om klanten te toetsen op hun vermogen om het verschafte krediet te kunnen terugbetalen. Als de minimale eisen voor kredietwaardigheid echter te hoog worden gesteld, ontstaat het risico dat men zo terughoudend wordt in kredietverstrekking dat omzet en winstgevendheid van de onderneming worden geschaad. Het bepalen van het minimaal vereiste niveau van kredietwaardigheid is daarom een optimalisatievraagstuk.

Het vraagstuk is continu van aard doordat, zelfs al zou op een bepaald moment een optimum zijn bereikt, continu wijzigingen optreden die het bepalen van een nieuw optimum noodzakelijk maken. Denk aan interne wijzigingen in producten, prijzen en verkoopmarges en aan externe wijzigingen in het economisch klimaat en wet- en regelgeving.

Het is economisch rationeel om te streven naar de laagst mogelijke uitvoeringskosten, waarbij wordt gedoeld op het bereiken van een zo groot mogelijke mate van efficiëntie in de uitvoering. Op hun beurt vormen de uitvoeringskosten een onderdeel van het optimalisatievraagstuk, waarbij vragen moeten worden beantwoord als: op welke plaats in het incassoproces moet ik herinneringsbrieven versturen en aan welke debiteuren?

Verder is het met name in de consumentenmarkt van belang om zich af te vragen welke (mede-)verantwoordelijkheid uw organisatie draagt of zou moeten dragen voor het maatschappelijke probleem van overcreditering. In toenemende mate komen consumenten in problemen omdat zij hun financiële verplichtingen niet langer kunnen nakomen. Dit vraagstuk heeft voor aanbieders in de markt een sociale en bedrijfs-economische dimensie. Verder dreigt het risico van reputatieschade als uw beleid op dit vlak de toets der kritiek niet kan doorstaan.

Terug naar boven