Incassobureau's en deurwaarders

Inleiding

Deurwaarders en incassobureau’s beleven uitdagende tijden.

Er zijn diverse ontwikkelingen die ervoor zorgen ervoor dat de branche zich snel moet aanpassen.

Zo heeft zich in de afgelopen jaren een belangrijke professionalisering van het Credit Management voorgedaan bij grote opdrachtgevers met vorderingen in de consumentenmarkt (B2C markt). Door verbeteringen in de incassoprocessen en de mogelijkheden om incassokosten in het kader van de Wet Incassokosten (WIK) in rekening te brengen aan consumenten, worden steeds meer incasso-activiteiten in de minnelijke fase door de opdrachtgevers zelf verricht.

Deze professionalisering heeft er ook toe geleid dat B2C opdrachtgevers steeds stringentere eisen stellen. Zo eisen ze vaak contracten op no-cure-no-pay-basis, garantierendementen of wensen dat hun incassobureau vergaand meedeelt in kostenrisico’s. Verder zijn in de afgelopen jaren de griffierechten substantieel omhooggegaan. Hiermee wordt het kostenrisico van het starten van een gerechtelijke procedure fors hoger en neemt het aantal procedures af, waardoor de omzet van deurwaarders onder druk komt te staan.

Het teruglopende volume aan opdrachten en de afname van winstgevendheid hebben geleid tot hevige concurrentie binnen de branche en het accepteren van verliesgevende opdrachten. Diverse incassobureau’s zijn in zwaar weer beland en er gaat een flinke fusie- en overnamegolf door de incassowereld.

Ook in de markt voor leveranciers van kredietinformatie heerst hevige concurrentie en prijsdruk. Daarbij komt dat de producten binnen deze markt in het algemeen als weinig onderscheidend worden ervaren.

Dit leidt ertoe dat vele organisaties dringend effectiever en efficiënter moeten gaan werken en op zoek moeten gaan naar het leveren van meer toegevoegde waarde.

Mijn ervaring

Ik heb zowel ervaring met het leiden van projecten die resulteren in het leveren van meer toegevoegde waarde als projecten die erop zijn gericht om organisaties efficiënter te maken.

Bij BKR heb ik een marketingplan geschreven en grotendeels geïmplementeerd voor het product VIS. Dit is een dienst waarmee eventuele ongeldigheid van identiteitsbewijzen kan worden gecontroleerd. BKR wilde meer omzet behalen met dit product. VIS wordt veel gebruikt bij financiële dienstverleners, notarissen en andere organisaties die een groot belang hebben bij het vaststellen van de juiste identiteit van hun klanten. Reeds versie 1 van het plan werd door de directie akkoord bevonden om onder mijn leiding in praktijk te brengen. Na mijn succesvolle eerste opdracht volgde een vervolgopdracht om verdieping aan te brengen.

Bij DAS ben ik onder andere projectleider geweest op een project dat als doel had om DAS een entree te geven in de e-commercewereld, dus de webshops en online marktplaatsen. Binnen dit project zijn diverse producten ontworpen inclusief alle relevante aspecten, waaronder gedetailleerde productdefinities, procesmatige en IT-matige uitwerking, juridische screening, business cases, interne autorisatieprocessen, etc. Zeker bij verzekeringsmaatschappijen worden hoge eisen gesteld aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Zij doorlopen het zogenaamde Product Approval en Review Proces (PARP), voorgeschreven door toezichthouder DNB. Diverse van deze producten zijn daadwerkelijk in de markt gezet.

Bij Van Arkel deurwaarders heb ik een project geleid dat gericht was op het vergroten van efficiëntie binnen de organisatie. Binnen deze organisatie heeft een fusie plaatsgevonden met deurwaarderskantoor LAVG. Ik fungeerde hier als projectleider op het project waarbij de twee afzonderlijke productiedatabases van de fusiepartners werden samengevoegd tot één database, gebaseerd op het veelgebruikte Eurodossier systeem. Het project moest onder moeilijke omstandigheden worden uitgevoerd en stond onder zware tijdsdruk, maar is desondanks op tijd opgeleverd.

 Terug naar boven